Ten, kto oglądał film Stanisława Barei pod tytułem „Niespokojnie spokojny człowiek”, bez problemu rozpozna baranicę. Główny bohater wspomnianego filmu, rolnik Stanisław Włodek, spędza w niej bowiem większość czasu. Nie ma w tym jednak nic dziwnego – baranica to niezwykle popularny element odzieży wśród chłopów i rolników. W czym tkwi popularność baranicy?

Nie tylko dla rolników

Baranica to bez dwóch zdań wyjątkowa czapka. Jak sama nazwa wskazuje, wykonana jest ze skóry baraniej. Ozdabia ją zwykle baranie futro lub wełniane sukno. Znane są dwa rodzaje baranic: te o tradycyjnej konstrukcji, oraz te wzbogacone o dodatkowe elementy chroniące uszy i kark. Dzięki obszernym, futrzanym nausznikom, baranica tego typu zapewnia świetną ochronę przed wiatrem oraz zimnem nie tylko uszom i głowie, ale także karkowi i policzkom.

Unikalna budowa

Baranice występują w wielu postaciach. Zwykle opierane są na podstawie cylindrycznej, która zwieńczona jest w stożkowaty sposób. Ich konstrukcja wykonana jest z dwóch warstw baraniego futra kędzierzawej wełny. Środek baranicy zwykle pozostawał biały, natomiast wierzch był brązowy lub czarny. Czapkę zwieńczał dwuczęściowy, skórzany otok. Do tylnej części czapki mocowano dłuższy i szerszy otok. Można było go opuścić podczas mrozu i w ten sposób skutecznie ochronić się przed chłodem. Otok znajdujący się z przodu jest znacznie krótszy, jednak świetnie sprawdzi się jako ocieplenie skroni i zatok.

Baranica – Popularne w całej Polsce

Dzięki swoim unikalnym właściwościom ochronnym i izolacyjnym, baranica stała się popularnym elementem garderoby wśród chłopów i rolników. W niektórych miejscach Polski wykorzystywana jest do dziś. Baranica, zaraz obok kożucha, to nieodłączny element odzieży podczas mrozów i ostrych zim. Gdzie baranice są najpopularniejsze? Głownie tam, gdzie powszechne są hodowle baranów, czyli w Polsce południowej, niedaleko ośrodków takich jak Cieszyn czy Beskid Śląski. Czy czapki takie jak baranice mają przyszłość? Wszystko wskazuje na to, że tak! Baranice na fali popularności designu rodem z PRL-u są coraz popularniejszym wyborem wśród młodych osób.